Ofte stilte spørsmål
Her kan du finne svar på noen av våre mest vanlige spørsmål.
Ofte stilte spørsmål
Hva betyr fargene på timeplanen?
Spenst har inndelt sine gruppetimer etter fire hovedfarger.
BLÅ: Betyr enkel og hard kondisjons- og/eller styrketrening.
GUL: Betyr moderat kondisjons og/eller styrketrening.
GRØNN: Betyr kondisjonstrening med trinn og kombinasjoner.
HVIT: Betyr avspenning, balanse, fleksibilitet og styrke.
Hvilke timer passer for meg når jeg ønsker å bli mykere?
Du bør kontakte en veileder som kan gå gjennom timeplanen og notere ned hvilke timer som er ekstra bra for å bli mykere og mer bevegelig. Vi ser at en kombinasjon med uttøyningstimer/hvite timer kombinert med et uttøyningsprogram kan gi gode resultater.
Hvordan booker jeg gruppetimer?
Du kan booke gruppetimer ved å logge inn på nettsiden vår, eller via Spenst appen.
Jeg ønsker medlemskap for bedrift, organisasjon eller idrettslag
Så hyggelig at dere ønsker å trene sammen! Hvis du ønsker medlemskap for flere personer, ta kontakt med oss for en løsning som passer for dere. Våre personlige trenere kan også lage egne treningsopplegg for ditt lag, din bedrift eller organisasjon ut fra deres mål og ønsker.
Adgangskortet mitt fungerer plutselig ikke, hva gjør jeg?
Hvis ditt adgangskort ikke fungerer, kan det skyldes at du bruker et gammelt kort eller et kort som ikke lengre er aktivt.
Har du avdrag som har gått til inkasso, så er det mulig at ditt kort har blitt sperret pga dette.
Ta kontakt med oss for detaljer og åpning av kort, i resepsjonen eller på mail.Avtalegiro
-
Avtalegiro
For å opprette eller endre på din avtalegiro kan du enkelt gjøre dette ved å logge inn på "Min Side"
På min side kan du opprette avtalegiro med Bank ID.
Det kan ta ca tre (3) virkedager før AvtaleGiroen blir bekreftet av NETS til Spenst Skjebergsenteret. Papirfaktura som allerede er generert må betales og kan ikke reverseres. Avtalegiroen vi da først tre i kraft fra kommende måned.
Avtalegiroen min er aktiv, men trekket går ikke igjennom?
- Årsaken kan være at du har satt for lav beløpsgrense på Avtalegiroen. Gå inn på Avtalegiroen i din nettbank og sjekk beløpsgrensen. Beløpsgrensen må være høyere enn beløpet som skal trekkes. Påse at du også hever beløpsgrensen på selve avtalen, ikke bare ene trekket som ligger til forfall. Selv etter forfall er det mulig å heve beløpsgrensen og endre forfallsdato frem i tid for at trekket likevel skal gå igjennom.
Er du usikker på hvorfor trekket ikke har gått igjennom ved aktiv Avtalegiro, ta kontakt med din bank.
Hvis du ikke mottar trekk på AvtaleGioen, betyr dette at AvtaleGioroen ikke har blitt bekreftet til Spenst Skjebergsenteret, og vi anbefaler derfor at du tar kontakt med oss hvis du har motatt faktura to måneder på rad etter å ha aktivert denne.
Jeg har opprettet avtalegiro, men får fremdeles faktura?
- Faktura var allerede generert før AvtaleGiroen ble godkjent av banken din. Du vil i så fall motta trekk til denne fra og med neste måned.
- AvtaleGiroen er ikke godkjent av banken ennå.
Fakturaen må i begge tilfeller betales.
Dersom du også neste måned mottar faktura i posten, ta kontakt med oss, og vi vil sjekke om du har benyttet riktig konto- og KID-nummer for å opprette AvtaleGiroen. Dersom du har benyttet korrekt betalingsinformasjon må din bank hjelpe deg videre.
Forfallsdato
- Vår forfallsdato er den 20. hver måned. Betaling hver 20, er for trening i den måned vi er i.
Endre ansvarlig betaler for et medlemskap
Dersom en annen person enn hva som er registrert i dag skal stå som ansvarlig betaler for et medlemskap, må personen som skal overta betalingene enten komme til oss i resepsjonens åpningstid, eller sende en skriftelig henvendelse til oss på mail med følgende opplysninger:
- Fult navn
- Fødselsdato
- Adresse
- Telefonnummer
- E-postadresse
Vær oppmerksom på at du ved å stå som ansvarlig betaler for et medlemskap forplikter deg til våre vilkår for betaling av medlemskap. Ny AvtaleGiro må også opprettes, og du vil motta informasjon om dette per e-post når vi bekrefter endringen av ansvarlig betaler.
Fakturaer/AvtaleGiro-trekk som allerede er generert vil ikke reverseres, og må betales av nåværende ansvarlige betaler.
-
Parkering
Det er gratis parkering på alle plasser rundt treningssenteret.
Prøvetime
Så hyggelig at du ønsker å teste treningen sammen med oss!
Vi vil veldig gjerne ha deg på trening hos oss, så vi tilbyr derfor en GRATIS PRØVETIME i vår bemannet åpningstid. Kom innom oss i resepsjonen, send oss en epost. Om du ønsker å prøve en av våre gruppetimer, ring oss på telefon 454 99 445, så booker vi plass til deg.
Husk at du kan velge et medlemskap både med og uten bindingstid, og du har 14 dagers angrerett dersom det ikke skulle passe å starte likevel (vi skal gjøre alt vi kan for at du skal bli fornøyd!). Vi har fleksible medlemskap som du både kan oppgradere og nedgradere, så er du helt sikker på at du får et medlemskap helt tilpasset dine behov.
Kontakt gjerne oss gjerne for en samtale om prøvetime - eller et medlemskap hos oss, eller stikk innom.
Drop-in
Vil tilbyr drop-in, og dette kan kun kjøpes i resepsjonens åpningstid.
Pris for drop-in er kr 150,-
Dersom du ikke er medlem og kjøper drop-in til kr 150,- vil beløpet bli refundert dersom du velger å bli medlem innen 30 dager.Om du ønsker å benytte drop-in på en av våre gruppetimer, må du gjerne ringe oss på telefon 454 99 445, slik at vi kan booke plass til deg i forkant.
Har dere familiemedlemskap?
Nei, det tilbyr vi dessverre ikke.
Er det mulig å trene her i helger og helligdager?
Det er det så absolutt! Vi er åpne kl. 05:00-23:00 for alle våre medlemmer!
Kan venner bruke mitt medlemskort?
Nei, det er ikke lov. Gjøres dette uvisst vil det bli gitt advarsel og ved gjentagelse blir det utestengelse. Kortet er personlig og forteller oss om hvem som er på senteret til en hver tid som har sammenheng med sikkerhet og forsikringer.
Hva er reglene for bekledning?
Vi oppfordrer alle til å bruke t-skjorte som dekker mage og rygg. Topp eller singlet er ikke tillatt i studio. Shorts skal gå til midten av låret.
Kan jeg overføre mitt medlemskap til et familiemedlem når jeg ikke bruker det?
Nei, det er ikke mulig. Medlemskap er personlig.
Hvordan laste ned og bruke Spenst Appen?
Hvordan er åpningstidene?
De kan du se her:
Smittevernsrutiner og regler?
De kan du se her:
Må jeg benytte munnbind?
Nei, ikke når du trener.
Dog kan det være vi anbefaler å benytte munnbind til og fra senteret avhengig av de kommunale retningslinjene.
Vi anbefaler derfor å lese under våre aktuelle Trivsels- og smittevernrutiner og evt kommunen sineHjemmesider
Kan jeg fryse medlemskapet mitt når jeg skal på ferie?
Ja, men kun om du har SPENST PLUSS abonnementet. Med FLEX eller BASIS kan du ikke fryse på bakgrunn av ferie.
Hva er gyldig oppsigelsesgrunn (innenfor bindigstiden)?
I hovedsak er det ingen "gyldig" oppsigelsesgrunn innenfor bindingstiden, men vi gjør unntak avhengig av din situasjon. Det beste du kan gjøre er å kontakte resepsjonen som viderefører dette til daglig leder om nødvendig slik at du for en avklaring på problemet ditt.
Kan jeg betale medlemskap med vipps?
Per nå kan en ikke betale med vipps, dessverre. Vi ser dog på muligheter for å få dette til (skrevet 21.07.2021).
Hva skjer om jeg mister medlemskortet mitt?
Mister en medlemskortet sittet må det kjøpes nytt for kr. 50,- i resepsjonen. Det er viktig at dette blir gjort så rask som mulig slik at ikke det mistede kortet blir benyttet av noen andre samt at du får registrert dine besøk elektronisk.
Må jeg ha sykkelsko til klikk pedaler for å delta på spinningtimer?
Nei, det behøver du absolutt ikke. Vi anbefaler at en heller prøver uten før en går til anskaffelse av sykkelsko for rett og slett å se om spinningtimer faktisk er noe for deg. Sykkelsko, sykkelshorts og eventuelt teknisk T-skjorte (syntetisk stoff) vil mest sannsynlig medføre mer komfer og glede på timene, men det er ikke et behov ved oppstart.
Hva er forskjellene på de forskjellige spinningtimene?
Det varierer veldig fra instruktør til instruktør, men i hovedsak er en GUL TIME ment som en type restitusjonstime og en BLÅ TIME er ment som en tøffere/hardere time som skal utfordre deg i større grad enn gul.
Får man rabatter ved butikker som Spenst Medlem?
Ja, det gjør du!
For å finne disse bør du laste ned SPENST APPEN, logge deg inn og klikke på fordeler.
Må man møte fysisk for å melde seg ut?
Nei, det behøver du ikke. Du kan sende oss en henvendelse per EPOST
Må jeg betale for parkering?
Nei, det er gratis parkering og god kapasitet rundt hele senteret!
Er senteret egnet for rullestol brukere?
Ja og nei.
Vi har heis slik at en kommer seg opp og ned samt HC parkering. Dog er bommen vår litt utfordrende som gjør det vanskelig å ta seg inn på senteret i ubemannende åpningstider. Men når resepsjonen er åpen er det ingen problem. Her tilbyr vi spesialiserte avtaler som er mye rimeligere enn normale abonnement da tiden en kan trene blir ganske begrenset.
Hvordan bestiller jeg PT-timer?
Vi jobber med å få ressursbooking oppe og gå, men inntil da kan dette kun gjøres vi resepsjonen. Enten fysisk eller per EPOST
Har dere spesielle medlemskap for offshore-/skips arbeidere
Ja, det har vi! Ta kontakt med resepsjonen fysisk eller per EPOST for mer informasjon.
Hva gjør jeg hvis jeg har glemt kort og resepsjonen er stengt?
Frykt ikke, som en midlertidig løsning kan du fylle ut en lapp som ligger i en hylle ved bommen og legge den i postkassen ved garderobene. Dog er det veldig viktig at du finner kortet ditt igjen og hvis ikke ordner ett nytt slik at dette blir registrert automatisk samt at ingen andre finner og benytter kortet ditt.
Jeg meldte meg inn med binding i går, og angrer. Hva gjør jeg?
Frykt ikke, du har angrerett. Ta kontakt med resepsjonen som fort som mulig og få angret kjøpet. Gjør du dette utenfor angreretten får du dessverre ikke angret kjøpet.
Jeg er under 15, men har fått beskjed av lege/fysioterapeut at jeg må trene styrke.
Her kan vi ordne en alternativ løsning. Ta kontakt med resepsjonen - det er lurt å ha lege erklæring klar før du kontakter resepsjonen. Da går det raskere.
Er det lov å ha med spedbarn på trening?
Nei, det er ikke lov.
Kan jeg ha med barna mine på trening når jeg får barnepass?
Nei, det er ikke lov.
De kan heller ikke sitte i resepsjonen mens du trener. Spenst Sande har dessverre ingen barnepass.
Kan jeg ta med utstyr hjemmefra og bruke på senteret?
Ja, dette er helt lov så lenge det er utstyr som kan/skal benyttes i treningssammenheng. Dog må det være forsvarlig å bruke i en slik sammenheng og ikke potensielt påføre lokalene, medlemmene eller ansatte skade.
Jeg er ny på senteret. Får jeg noe veiledning?
Ja, alle nye medlemmer for tilbud om treningsveiledning.
Dog minner vi om at dette er svært begrenset og denne innføringen alene vil ikke nødvendigvis være nok for at en skal være helt selvstendig med trening. Det er stor variasjon hvor mye veiledning hver enkelt trenger og vi anbefaler som å ta kontakt med resepsjonen for spørsmål om PT-timer dersom en er helt ny til styrketrening (gjerne før en melder seg inn).
Har du eksisterende skader/plager/smerter anbefaler vi at du tar kontakt med fysioterapeut, manuellterapeut, kiropraktor eller annet autorisert helsepersonell som kan gi deg veiledning rundt din problemstilling med tanke på trening.